Lendo är ett av Sveriges ledande företag i låneförmedling, vilket innebär att konsumenten samlar alla sina lån ihop till ett lån för bättre översikt över dem. Dock har företaget fått ta emot en hel del kritik från medier, nu i det senaste från tidningen Expressen.
I augusti 2017 publicerade Expressen en artikel där det riktades skarp kritik mot ett flertal låneförmedlare. Bland dessa fanns Lendo med. Potentiella kunder till Lendo uppmanas att inte lita på företagets erbjudanden. Kritiken har fått hårt bemötande av konsumenter och företagen själva.
Låneförmedlarna i Sverige hade ett riktigt rekordår under 2016. I täten av dessa var just Lendo, som omsatte 340 miljoner kronor under 2016.
Att låneförmedlare plötsligt blivit mer populära kan i alla fall delvis bero på den effektiva marknadsföringen som flera av dessa företag bedriver. I korta drag så innefattar användningen av deras tjänster att kunden skickar in en låneansökan, och får sedan besked från olika kreditbolag och banker med flera alternativ att välja mellan. Det som Expressen gör i sin artikel är att vinkla verksamheten så att det ser negativt ut. De anklagar Lendo för att göra allt för att tjäna pengar på skuldsatta kunder. De beskriver deras omsättning som makalös och avråder därför från att lita på erbjudanden som kommer från företaget.
Lendos vd, Hanna Neidenmark, har svarat på kritiken. Hon menar att de inte har en kunduppsökande verksamhet, utan att det är upp till kunden själv att kontakta dem. De är givetvis glada att de går med vinst, men att de har en tuff konkurrens och deras främsta mål är att alltid ge bra service till sina kunder. Hon försvarar även vinsterna med att det inte är på kunderna de gör vinst utan för att bankerna använder dem som marknadsplats och betalar för detta.